Lokasyon Tespiti
Karting Pisti kurulacak lokasyonu seçerken ulaşım olanakları, görünebilirlik, yaya ve araç sirkülasyonu ile çevredeki potansiyel müşterilere yakınlık dikkate alınmalıdır.
Çevredeki potansiyel müşteri olarak hazırda yoğun giriş sayılarına sahip Alışveriş merkezleri (AVM), Üniversite kampüsleri, çarşı tabiren edilen alanlar, sahife yerleri (sahiller tatil mekanları, yazlık alanlar, yazlık otel ve tatil köyü alanları, Lunaparklar, panayırlar vb eğlence alanları)
Karting pisti kurulacak alanlar kapalı alan değilse gürültü şikayetleri almamak için mesafe en yakın yerleşim yerine yatayda 1000 mt den yakın olmaması esastır. Ancak pist kurulacak alan otoyol vb yogun araç trafiği veya başkaca dBA si yüksek mekanik seslere açık bir alansa bu mesafe 100mt ye kadar düşebilir. Bu tip alanlarda ses ölçümü yapılacağı durumlarda Go-kart araçları çalışması öncesindeki ortam sesi ölçülür ve daha sonra Go-kartlar çalıştırılarak ölçüm alınır. Zaten gürültü seviyesi araçlar çalışmazken 70dBA bin üzerindeyse Go-kartların çalışması buna ilave bir gürültü getirmeyecektir. Aras Karting olarak Satışını yaptığımız Go-kart araçlarının desibel değerleri standart egzozlar ile 65dB olarak ölçülmektedir .
Aşağıdaki tabloda Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği (2002/49/EC) sunulmuştur. Tabloda görüleceği üzere İş yeri alanlarına Yenilenmiş yollarda 65 dBA gündüz değerleri 200cc Aras Karting Honda motorlu 6.5hp ilk bir aracın 12 mt den ölçüm değerlerinden yüksektir. Gerekli durumlarda Ses duvarı uygulayarak cevreye verilecek rahatsızlıkların önüne geçilebilir.
Gerekli alan ve ekipman
Hobi karting pisti kurulumu için gerekli alan konuma bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Çok merkezi bir alana yapılacak pist yaklaşık 30*50 veya 30*60m 1,500-2,000m2 bir alan olabileceği gibi merkezden uzak olması halinde müşteri çekmek için 5,000-10,000m2 alanlara ihtiyaç duyulabilir. Günümüzde Türkiye de Karting pisti işletmeciliği sektörü ve müşteri beklentileri avrupa seviyelerinde talep edilmekte ve hizmet sunulmaktadır . Bu durum yeni yapılaca pistlerin minimum 3,000m2 alandan başlayacak şekilde planlanması ve köprü gecişi, tünel iç açılı dönüşlerde desteklenmesi gerekmektedir. Bu pistlerin en güzel örneklerinden biri Kayseri Mazakaland lunaparkta ARAS KARTING araçları kullanılarak oluşturulan Mazakaland Gokart pistidir. 3 katlı sekilde oluşturulan pist kullanıcılara heyecanlı anlar yaşama imkanı sunmaktadır. Yine Mazakaland gibi ARAS KARTING müşterilerinden Kahramanmaraş Blue Land Gokart pisti de Gokart işletmesi için gereken teknolojik Özelliklerde Zaman-Tur ölçer (Timing Sistem ), Uzaktan araç kontrol sistemi gibi modern pistlerin ihtiyaçları olan ekipmanlarla donatılmıştır.
Karting pistlerinin Kapatılması veya kapalı alanda yapılması
Hobi Karting Pistleri Halı Saha Sistemi Çelik konstrüksiyon üzeri branda veya çelik üzeri panel şeklinde kapalı alan oluşturmak suretiyle hazırlanabilir. Bu kapalı alan karting pisti maliyeti aks mesafelerinin genişliğine ve gunun malzeme maliyetlerine bağlı olarak değişiklik gösterecektir.
8-10 Go-Kart çalışabilecek bir kapalı pist 2000m2 den Buyuk olması beklenir. Ayrıca cafe vb donatılar ilave alan olarak değerlendirmek gerekecektir. Yine kapalı pist yol genişliği minimum 5m , start düzlüğü ise TOSFED yönetmeliğine uygun olarak minimum 50 m olmalıdır. Kapalı Go-kart pistlerinde Yağmurlama olarak bilinen yağın söndürme fıskiye sistemi ve havalandırma sağlayacak alt yapı bulunmalıdır. Fıskiye sistemi özellikle Belediye işletme Ruhsatı aşamasında İtfaiye kontrolleri ve itfaiye ruhsatı öncesinde talep edilecektir. İtfaiye istisna durumlarda Yağmurlama sistemi (fıskiye ) istemeyebilir . ( yapının 3 veya daha fazla tarafı açık olması sadece çatısı kapalı olması vb durumlar )
Genel olarak Karting Pisti imalatında gerekli belge ve bilgiler
Hobi karting yönetmeliği ve yönetmelik özeti
Tosfed Yönetmeliğe Git
CIK (Commission Internationale de Karting) Uluslararası Karting Komisyonu
Commission Internationale de Karting, kart yarışı için birincil uluslararası yaptırım organıdır. 1962 yılında kuruldu ve merkezi Paris, Fransa’dadır. 2000 yılında FIA ile birleşti. En önemli etkinliği Karting Dünya Şampiyonası.
CIK-FIA tavsiyeleri
https://www.fiakarting.com/sites/default/files/2019-09/CIK-FIA%20Leisure%20Karting%20Guidelines.pdf
Belediye ve mahalli idareler Karting-Gokart statüsü
Türkiye de Hobi Go-Kart pistlerinin Statüsü hala belirli değildir.
Belediyeler Hobi ve Eğlence alanı olarak değerlendirip Eğlence vergisi tahsil ederken, Tosfed tarafından hobi lisansı düzenlenmekte Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne (GSGM) bağlı İl spor müdürlükleride spor tesisi olarak lisanslandırmaktadır.
Söz Konusu işlemler belediyeler Kanununa Göre Lunapark Statüsünde olduğundan Karting Araçlarında Emniyet Kemeri takılması zorunludur .
organıdır. 1962 yılında kuruldu ve merkezi Paris, Fransa’dadır. 2000 yılında FIA ile birleşti. En önemli etkinliği Karting Dünya Şampiyonası.
CIK-FIA tavsiyeleri
https://www.fiakarting.com/sites/default/files/2019-09/CIK-FIA%20Leisure%20Karting%20Guidelines.pdf
Hobi Karting Pistlerinde Eğlence vergisi
Hobi Karting pistleri eğlence vergisine tabidir. ARAS GLOBAL firmamıza ait Gelirler idaresi başkanlığı tarafından ÖZELGE ekte sunulmuştur.
Özetle ; 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu nun 17’nci maddesinde ‘Bu Kanun’un 21’inci maddesinde belirtilen ve belediye sınırları ile mücavir alanlar içinde yer alan eğlence işletmelerinin faliyetleri Eğlence Vergisine tabidir ‘ hükmü yer almaktadır.
Anılan Kanunun Eğlence vergisine ilişkin istisna ve muaflıkları Düzenleyen 19’uncu maddesinde ise Hobi karting faliyetleri ile ilgili herhangi bir istisna veya muafiyet hükmüne yer verilmemiştir.
Bu itibarla Hobi Karting Faliyetlerinden dolayı Kanunun 21’inci maddesinin 3’üncü bendinde belirtilen miktarda ve 222nci maddedeki usul ve esaslara göre eğlence vergisinin alınması gerekmektedir. Şeklindedir.
Hobi karting Pistlerinin Sigortalanması
İşletmeci Mal sigortası yangına ve hırsızlığa karsı Sigorta işlemlerini yaptırarak işini garantiye alması esas olmalıdır. Araçların ve tesisin sigortalanması Alanın Güvenliğine ve bekçi benzeri önemlemlere bağlı olarak Sigorta şirketi tarafından değerlendirilerek pirim tespiti yapılır.
Ayrıca işletmede olabilecek kullanıcı veya 3. Şahısların karşılaşabileceği kazalar konusunda mali mesuliyet sigortası yapılabilmektedir. Bu sigorta kapsamında kaza sonucu tedavi vb masraflar sigortadan karşılanabilmektedir. Sigorta şirketleri pirim hesabı yaparken kullanıcı yoğunluğu ve alınan önemleri dikkate alarak hesaplama yapmaktadır.
Hobi karting Pistlerinin Sigortalanması
İşletmeci Mal sigortası yangına ve hırsızlığa karsı Sigorta işlemlerini yaptırarak işini garantiye alması esas olmalıdır. Araçların ve tesisin sigortalanması Alanın Güvenliğine ve bekçi benzeri önemlemlere bağlı olarak Sigorta şirketi tarafından değerlendirilerek pirim tespiti yapılır.
Ayrıca işletmede olabilecek kullanıcı veya 3. Şahısların karşılaşabileceği kazalar konusunda mali mesuliyet sigortası yapılabilmektedir. Bu sigorta kapsamında kaza sonucu tedavi vb masraflar sigortadan karşılanabilmektedir. Sigorta şirketleri pirim hesabı yaparken kullanıcı yoğunluğu ve alınan önemleri dikkate alarak hesaplama yapmaktadır.
Hobi Kartin Pistlerinde aydınlatma
Hobi Karting Pistleri kullanımı özellikle yaz aylarında geç saatlerde olmaktadır. Bu durum aydınlatmayıda önemli kılmaktadır. Burada tavsiye edilen değer 100 lük bir aydınlatmadır.
cevresel diğer faktörlere bağlı olarak bu değerin azaltılması mümkündür ( AVM vb alanlarda ortak aydınlatma vb)
Ayrıca işletmede olabilecek kullanıcı veya 3. Şahısların karşılaşabileceği kazalar konusunda mali mesuliyet sigortası yapılabilmektedir. Bu sigorta kapsamında kaza sonucu tedavi vb masraflar sigortadan karşılanabilmektedir. Sigorta şirketleri pirim hesabı yaparken kullanıcı yoğunluğu ve alınan önemleri dikkate alarak hesaplama yapmaktadır.
Hobi Karting Araçlarının ilk tesisinde ÖTV
Türkiye de Hobi Karting Pistleri Konusunda bir diğer belirsiz durum Go kart araçlarının ÖTV (özel Tüketim Vergisi ) tahsil edilmesi. Gümrükler Genel Müdürlüğü bu konu hakında hazırladığı yazılarında Go kart araçlarında 1600cc bin altındaki Otomobiller ( KARA NAKİL VASITALARI) ile aynı statüde değerlendirmektedir.
Söz konusu Durum daha önce 20 den fazla mahkeme kararı ile Hobi Go Kart ların eğlence araçı olduğu yargı kararları ile kesinleşmiş olsada GGM bu konuda ÖTV li GTIP de değerlendirmesi konusunda ısrara devam etmektedir. Konu Tafaımızca Anayasa mahkemesi takdirine sunulmuştur.
Leave a reply